Logo BIP
Herb
Profile Radnych, komisje, interpelacje. Kalendarz posiedzeń.
System Rada dla Mieszkańców - Gmina Leśna

Interpelacje i zapytania

Interpelacje i zapytania Radnych.

Budynek byłego Ratusza w Złotnikach Lubańskich

Numer: 23, rodzaj: zapytanie

Skierowane do: Burmistrz Leśnej
data wpływu: 2019-04-30

Budynek dawnego Ratusza w Złotnikach Lubańskich z dnia na dzień stanowi coraz większe zagrożenie katastrofą  budowlaną. Na dzień dzisiejszy jest możliwość łatwego przedostania się do tego obiektu. Z uwagi na występujące ostatnimi czasy silne wiatry, elementy Ratusza jak i „płot” wokół niego ulegają znacznemu zniszczeniu będąc  wręcz bezpośrednim zagrożeniem życia dla osób tam przechodzących. Koniecznym jest uniemożliwienie dostępu do obiektu. Po tragedii, która miała miejsce w styczniu br. miały zostać podjęte decyzje co do tego obiektu, miało też odbyć się spotkanie z wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Władzami Gminy i mieszkańcami Sołectwa Złotniki.

Pytania: Czy i jakie działania mające wpływ na zagwarantowanie bezpieczeństwa mieszkańców przed spadającymi elementami Ratusza podjęto ze strony Urzędu? Czy ustalono, jeżeli tak to na kiedy termin zapowiadanego spotkania z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków? Czy w ostatnim czasie nawiązano kontakt z właścicielem obiektu? Jeżeli tak, to jakie zapadły decyzje co do dalszych losów tego budynku?

Treść interpelacji dostępna w załączniku do pobrania

Interpelujący

Imię i nazwisko Funkcja Nazwa klubu
Małgorzata Anna Borysiewicz przewodniczący

Odpowiedź

Odpowiadający: Burmistrz Leśnej

Wydział merytoryczny: Referat Gospodarki Nieruchomościcami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, data odpowiedzi: 2019-05-16

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 30.04.2019 r. w sprawie ratusza w Złotnikach Lubańskich informuję, że tutejszy Urząd podejmował rozmowy z Konserwatorem Zabytków we Wrocławiu w sprawie przedmiotowego obiektu. W rozmowach Konserwator Zabytków zaproponował zorganizowanie spotkania ze wszystkimi instytucjami, które są zaangażowane w sprawę ratusza. Zorganizowania spotkania podjął się Starosta Lubański. Spotkanie odbyło się w dniu 05 kwietnia b.r. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele: Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu wraz z Delegaturą w Jeleniej Górze, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Lubaniu, Starostwa Powiatowego w Lubaniu oraz Urzędu Miejskiego w Leśnej.

W związku z indolencją właściciela obiektu, który nie podjął żadnych działań
w zakresie zabezpieczenia budynku na spotkaniu omawiano m.in. możliwości przejęcia ratusza na rzecz Gminy Leśna.  Mając na uwadze skromny budżet, przedstawiciele gminy zapytali konserwatora zabytków czy w przypadku przejęcia obiektu na rzecz Gminy Leśna mogliby partycypować w kosztach zabezpieczenia obiektu przez udzielenie dotacji czy innej formy pomocy finansowej. Konserwator Zabytków wyjaśniając realia przyznawania pomocy finansowej nie dał jednoznacznej odpowiedzi.

Jednym z konkretnych ustaleń było, że konieczne jest sporządzenie inwentaryzacji budynku ratusza, która umożliwi podjęcie dalszych działań w kierunku zabezpieczenia obiektu. Podjęcia opracowania tego dokumentu zobowiązał się Konserwator Zabytków. Konserwator poprosił przedstawicieli gminy, czy mogą skontaktować się
z właścicielem obiektu, aby wyraził zgodę na wejście służbom konserwatorskim do obiektu celem jego zinwentaryzowania. Tutejszy Urząd w dniu 15 kwietnia b.r. wystąpił z pismem do pełnomocnika właściciela z prośbą o podpisanie stosownej zgody. Podpisana zgoda wpłynęła do Urzędu w dniu 29 kwietnia b.r. Skan zgody został przesłany drogą mailową do Delegatury WKZ w Jeleniej Górze.

Ponadto mailem z dnia 16 maja b.r. poproszono Delegaturę WZK w Jeleniej Górze
o udzielenie informacji, na jakim etapie jest sporządzenie rzeczonej inwentaryzacji.

Po otrzymaniu do wglądu tego dokumentu zostaną podjęte kolejne działania w sprawie dalszych losów budynku ratusza

Treść odpowiedzi dostępna w załączniku do pobrania