Logo BIP
Herb
Profile Radnych, komisje, interpelacje. Kalendarz posiedzeń.
System Rada dla Mieszkańców - Gmina Leśna

Interpelacje i zapytania

Interpelacje i zapytania Radnych.

Zmiana realizacji zadań publicznych realizowanych z budżetu Gminy Leśna w 2020 roku przez Miejsko-Gminny Klub Sportowy

Numer: 54, rodzaj: interpelacja

Skierowane do: Burmistrz Leśnej
data wpływu: 2020-05-05, data przekazania: 2020-05-06

  1. Powołując się na pismo Zarządu Klubu (załącznik do interpelacji) wystosowane z uwagi na sytuację epidemiczną związaną z rozprzestrzenianiem się SARS-COV-2 ograniczone zostały działania klubu MGKS ,,Włókniarz” Leśna z wykorzystaniem środków otrzymanych z dotacji Gminy Leśna, jak również działań statutowych stowarzyszenia. Klub otrzymał dotację na cały rok, zadania będą realizowane oraz skumulowane, gdy sytuacja wróci do normy. Zgodnie z podaną informacją w chwili obecnej zawodnicy klubu junior-senior przygotowują się do rozgrywek indywidualnie, a zarząd klubu organizuje prace związane z przygotowaniem infrastruktury obiektu, który jest  w stanie tragicznym. Zawodnicy młodszych grup mają kontakt ze swoimi trenerami on-line w tym z użyciem komunikatorów. W ten sposób podtrzymana zostaje ciągłość pracy klubu. Są prognozy, że na jesień będzie kumulacja imprez sportowych, pucharów, czy turniejów wstrzymanych w pierwszych dwóch kwartałach, a na podstawie których będzie można rozliczyć dotację. Warto zaznaczyć, że Włókniarz Leśna obecnie pretenduje by awansować do IV ligi.

 Sytuacja, która dotknęła nas wszystkich nie może pogrążyć stowarzyszeń, które i tak w wielu przypadkach nie mają dodatkowych środków na działania. Uważam, że skoro pomagamy przedsiębiorstwom i firmom, to tak samo pomoc ta należy się klubom sportowym.

 Ogólnie rzecz biorąc, zgodnie z art. 15zzl tzw. specustawy koronawirusowej pozwolono na przedłużanie terminów na składanie sprawozdań z wykonanych zadań, rozliczanie dotacji z pominięciem terminów wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz na uznawanie za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań odwołanych w następstwie epidemii.

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 30 dni następujących po ich odwołaniu organ administracji publicznej zlecający realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy jest uprawniony do przedłużenia terminu na złożenie sprawozdania z wykonania zleconego zadania publicznego oraz rozliczenia udzielonej dotacji na realizację zadania publicznego z pominięciem terminów wynikających z ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także do uznania za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań realizowanych w ramach zleconego zadania publicznego, które zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

      Przepisy zostały sformułowane w sposób fakultatywny, co oznacza, że decyzję o zastosowaniu którejś z możliwości wskazanych w art. 15 zzl ust. 1 specustawy podejmować będą organy, które zleciły realizację zadań publicznych. Z tego względu za uzasadnione wydaje się przyjęcie jednolitej polityki i poinformowanie o niej beneficjentów środków.

Co do szczegółów wprowadzonych rozwiązań, art. 15zzl ust. 1 specustawy, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 30 dni następujących po ich odwołaniu, pozwala organom zlecającym realizację zadań na:

 Przedłużenie 30-dniowego terminu na złożenie sprawozdania z wykonania realizacji zadania publicznego, liczonego od dnia zakończenia realizacji zadania (art. 18 ust.1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) oraz rozliczenie dotacji z pominięciem terminów wynikających z ustawy o finansach publicznych. Przepis nie określa nowych terminów na złożenie sprawozdania i rozliczenie dotacji, będą więc one zależeć od decyzji organów, które zleciły realizację zadań.

 Dodatkowo, art. 15zzl ust. 1 specustawy pozwala na uznawanie za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań realizowanych w ramach zleconego zadania publicznego, które zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Niewykonanie planu działań lub nieosiągnięcie rezultatów założonych w umowie nie będzie wtedy ponadto skutkować uznaniem dotacji w tej części za wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem, pobraną nienależnie lub w nadmiernej wysokości i podlegającą zwrotowi (art. 15zzl ust. 2 specustawy). Wprawdzie przepis tego wprost nie formułuje, jednakże mając na uwadze całokształt wprowadzonych zmian, ich cel i uwarunkowania, skoro w/w. zasady rozliczania wydatków dotyczą wydatków za działania odwołane, to tym bardziej te same zasady winny być uwzględniane wobec wydatków poniesionych na zadania, które w istocie zostały poniesione, ale ich forma została zmieniona (np., jeżeli dany podmiot prowadził zajęcia sportowe on-line, a nie w formie bezpośredniego spotkania). Przepis posługuje się pojęciem „okoliczności związanych z obowiązywaniem” obu stanów - epidemicznego i epidemii, w związku, z czym można przyjąć, że za przyczyny odwołania działań można uznać nie tylko ograniczenia wprowadzane przez rząd, ale także inne okoliczności związane  z epidemią (oznacza to, że za przyczynę odwołania można podać nie tylko obostrzenia „rządowe”, tj. np. zakaz zgromadzeń powyżej 50 osób, ale także przyczyny niższej wagi, będące następstwem okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu epidemii).

      Pytania:

W imieniu społeczności stowarzyszenia, mieszkańców Gminy Leśna oraz Zarządu klubu sportowego MGKS ,,Włókniarz” Leśna proszę o określenie terminu aneksowania kryteriów umów oraz poinformowanie zainteresowanych podmiotów (beneficjentów środków dotacyjnych) o przyjętej polityce, wynikającej z uprawnień wprowadzonych mocą specustawy koronawirusowej. Dotyczy środków wydatkowanych, które są pokryte z dotacji z budżetu gminy oraz zasady wydatkowania środków za działania, a zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Proszę rozważyć w trybie pilnym ze względu na przedmiot interpelacji.

 

Treść interpelacji dostępna w załączniku do pobrania

Interpelujący

Imię i nazwisko Funkcja Nazwa klubu
Robert Czeczot radny

Odpowiedź

Odpowiadający: Burmistrz Leśnej

Wydział merytoryczny: Referat Społeczny, data odpowiedzi: 2020-05-15

6 maja 2020 roku do Urzędu Miejskiego w Leśnej  wpłynęła interpelacja złożona przez Pana Radnego Roberta Czeczota o treści: „zmiany realizacji zadań publicznych realizowanych z budżetu  Gminy Leśna w 2020 roku przez Miejsko-Gminny Klub Sportowy „Włókniarz” Leśna w związku z pandemią COVID-19”.

W odpowiedzi Burmistrz Leśnej informuje:

  1. Pismo Zarządu Klubu (załącznik do interpelacji) nie wpłynęło do Urzędu Miejskiego w Leśnej.
  2. Na Pana pytanie dotyczące „określenia terminu aneksowania kryteriów umów oraz poinformowanie zainteresowanych podmiotów (beneficjentów środków  dotacyjnych) o przyjętej polityce, wynikającej z uprawnień wprowadzonych mocą specustawy koronawirusowej” odpowiadam, że ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 poz. 374 ze zm.) nie spowodowała zmiany podstawowych zasad prawnych realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w 2020 roku oraz umów na ich realizację.
  3. Burmistrz Leśnej w pełni rozumie sytuację klubów piłkarskich, którym pandemia koronawirusa uniemożliwia lub ogranicza możliwość normalnego funkcjonowania, w tym i realizację zadań w ramach umów zawartych z Gminą Leśna w 2020 roku.
  4. Z tych względów organizacje pozarządowe, kontaktujące się w tej sprawie z Urzędem Miejskim w Leśnej,  są informowane o możliwości zmiany zapisów zawartych umów w formie aneksów, z uwzględnieniem zmian wnioskowanych  przez zleceniobiorców dotacji.
  5. Wnioski o aneksy do umów mogą być składane przez zleceniobiorców dotacji – tak jak do tej pory – w każdej chwili.
  6. Wszelkie wnioski o zmiany zapisów umów, w tym o uwzględnienie poniesionych dotychczas kosztów, przesunięcie terminów i środków finansowych  - będą rozpatrywane  indywidualnie,  z uwzględnieniem istniejącej sytuacji oraz możliwości prawnych.

Treść odpowiedzi dostępna w załączniku do pobrania