Logo BIP
Herb
Profile Radnych, komisje, interpelacje. Kalendarz posiedzeń.
System Rada dla Mieszkańców - Gmina Leśna

Interpelacje i zapytania

Interpelacje i zapytania Radnych.

Pobór i rozliczanie wody nieodprowadzonej do kanalizacji

Numer: 27, rodzaj: interpelacja

Skierowane do: Burmistrz Leśnej
data wpływu: 2019-07-22

W dniu 13 czerwca b.r. złożyłam interpelację dotyczącą poboru i rozliczania wody z ujęć gminnych. Przedstawiłam sytuację wskazującą - moim zdaniem - na nieprawidłowości w tym zakresie i nierówne traktowanie klientów przez PM Synergia.

Wskazałam w szczególności, że ilość wody pobieranej przez klienta z hydrantu przy ujęciu w Smolniku oceniana jest przez pracownika PM Synergia w zasadzie „na oko", bez licznika. Woda, w ten sposób nabyta, traktowana jest - i słusznie - jako nieodprowadzana do kanalizacji i nienaliczana jest opłata za ścieki. Natomiast w przypadku mieszkańca, który chciałby napełnić wodą z własnego kranu basen ogrodowy, to musi mieć zamontowany na własny koszt i w uzgodnieniu z PM Synergia tzw. podlicznik. W przeciwnym razie PM Synergia uznaje, że woda z basenu odprowadzana jest do kanalizacji i mieszkaniec ponosi opłatę nie tylko za pobraną, ale i odprowadzoną wodę. Ilość pobranej wody do basenu też można obliczyć nie stosując licznika i nie ponosząc dodatkowych kosztów za ścieki. Uważam, że w opisanych sytuacjach ustalanie ilości pobranej wody „na oko", bez posługiwania się licznikiem, nie powinno mieć miejsca, ale takie rozwiązanie stosuje PM Synergia. Z udzielonej mi odpowiedzi wynika, że PM Synergia nie zamierza niczego zmieniać, w ogóle nie dostrzega tego problemu. Dlaczego więc PM Synergia jest traktowana inaczej? Czy to jest sprawiedliwe? Jeżeli stosowane przez PM Synergia rozwiązania są dopuszczalne, to dlaczego mieszkańcy nie mogą z nich korzystać?

W interpelacji zapytałam też o podstawy prawne (przepisy, regulaminy), wg których odbywa się sprzedaż wody przez PM Synergia z hydrantu przy wodociągach. Poza cennikiem wody powinny istnieć uregulowania dotyczące sposobu poboru wody, ewidencji, rozliczania, pomiaru ilości itp. Prezes PM Synergia nie udzielił w ogóle odpowiedzi w tym zakresie, więc ponawiam to pytanie. Czy są takie uregulowania, jeżeli tak, to proszę o ich udostępnienie.

Uważam ponadto, że przedstawiony problem nie powinien czekać na „gruntowne reformy całego systemu gospodarki komunalnej", gdyż nie ma charakteru systemowego, a raczej świadczy o niewłaściwym wykonywaniu obowiązków zawodowych przez kadrę kierowniczą Spółki i powinien być rozwiązany niezwłocznie. Czy Pan Burmistrz podejmie jakieś działania w tej sprawie?

Bardzo proszę również, aby odpowiedź adresowana była do autora interpelacji. Ponadto odpowiedź poprzednio otrzymana od Pana Burmistrza dotyczyła „zapytania", a ja składałam „interpelację".

Treść interpelacji dostępna w załączniku do pobrania

Interpelujący

Imię i nazwisko Funkcja Nazwa klubu
Beata Mariola Cichocka-Kurdziko radny

Odpowiedź

Odpowiadający: Burmistrz Leśnej

Wydział merytoryczny: Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych, data odpowiedzi: 2019-08-05

W odpowiedzi na Pani interpelację dot. poboru i rozliczania wody nieodprowadzanej do kanalizacji z hydrantu przy ujęciu wody w Smolniku informuję, że negatywnie oceniam dotychczasowe uregulowania dot. pobierania wody z w/w lokalizacji. Ta kwestia i wiele innych stwierdzonych nieprawidłowości spowodowały, że zdecydowałem zaproponować Radnym Rady Miejskiej w Leśnej podjęcie decyzji o postawieniu Przedsiębiorstwa Miejskiego Synergia Sp. z o.o. w stan likwidacji, gdyż przy obecnym kształcie prawnym i negatywnej ocenie prowadzonej działalności w obszarach do których spółka została powołana nie widzę możliwości wprowadzenia niezbędnych zmian i prowadzenia bezpośredniej kontroli nad realizacją zadań.

W kwestii udostępnienia dokumentów związanych ze sprzedażą wody z hydrantu w w/w lokalizacji informuję, że Gmina nie jest w posiadaniu innych dokumentów poza tymi które zostały Pani udostępnione. Dodam, że nie widzę innej możliwości rozwiązania problemów jakie generowało do tej pory Przedsiębiorstwo Miejskie „Synergia” spółka z o.o. jak te, które przedstawione zostało na czerwcowej sesji Rady Miejskiej tzn. kolejne wdrażanie obszarów i związanych z nimi zadań do struktur Urzędu Miejskiego. Kolejno wprowadzać będziemy nowe regulacje, gdyż z informacji jakie posiadam wynika, że nie możemy pozwolić sobie na bazowanie na wprowadzonych dotychczas rozwiązaniach, ponieważ to one własnej powodowały ogromne niezadowolenie mieszkańców naszej gminy.

Treść odpowiedzi dostępna w załączniku do pobrania