Poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego mieszkańców Szyszkowej, Kościelników Górnych i Średnich
- Rodzaj: Interpelacja
- Skierowane do: Burmistrz Leśnej
- Interpelujący: Mieczysław Myśliwiec
- Data wpływu: 29-10-2024
- Data przekazania: 29-10-2024
- Treść:
Zwracam się o rozpoznanie możliwości i przekazanie informacji w tym zakresie nt. wykonania skutecznych zabezpieczeń przeciwpowodziowych (np. budowa wałów) na terenie Szyszkowej i Kościelników Górnych i Średnich.
Niedawna powódź wyraźnie pokazała kolejny raz, że Szyszkowa oraz Kościelniki są miejscami szczególnie narażonymi na ryzyko podtopień, gdy poziom wody w Kwisie zwiększa się. Nie była to pierwsza sytuacja, gdy niektóre obszary wsi znajdowały się pod wodą, a drogi dojazdowe do Szyszkowej były zalane wodą. Stanowi to zagrożenie przede wszystkim dla bezpieczeństwa, zdrowia i życia mieszkańców, a także każdorazowo powoduje liczne straty materialne. Ponadto są miejsca w Szyszkowej, czy Kościelnikach szczególnie narażone na ryzyko podtopień w sytuacji podniesienia poziomu wody na Kwisie (co miało miejsce już niejednokrotnie), które w żaden sposób nie są trwale zabezpieczone przed tą sytuacją. Konieczne jest więc zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców w sytuacji zagrożenia powodzią i rozeznanie możliwości wykonania w newralgicznych miejscach zabezpieczeń przeciwpowodziowych.
Wnioskuję o informację, jakie sposoby lepszego zabezpieczenia przeciwpowodziowego mieszkańców ww. wsi zamierza wykonać gmina, jaki będzie ich koszt i perspektywa czasowa ich wykonania.
- Załączniki do pobrania:
Odpowiedź
- Odpowiadający: Burmistrz Leśnej
- Wydział merytoryczny: Referat Inwestycji i zamówień publicznych
- Data odpowiedzi: 12-11-2024
- Treść:
W odpowiedzi na Pana interpelację z dnia 29.10.2024 r. informuję, iż ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 ) Prawo wodne, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej wykonuje prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych istotnych dla kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej, w szczególności śródlądowych wód powierzchniowych, m.in. w ciekach naturalnych, od źródeł do ujścia, o średnim przepływie z wielolecia równym lub wyższym od 2 m3/s w przekroju ujściowym. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust.1 pkt 4 powyższej ustawy, marszałek województwa wykonuje prawa właścicielskie w stosunku do tych wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, które są istotne dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, a także w stosunku do tzw. wód pozostałych, czyli niewymienionych w art.11 ust.1 pkt 1-3 Prawa wodnego.
Ponadto, zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy Prawo wodne, programowanie, planowanie, nadzorowanie wykonywania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych i podstawowych oraz utrzymywanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych należy do marszałka województwa. Do urządzeń tych zaliczają się m.in. budowle regulacyjne i przeciwpowodziowe, w tym obwałowania, jeżeli służą regulacji stosunków wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienia jej uprawy oraz ochronie użytków rolnych przed powodziami.
Na terenie województwa dolnośląskiego funkcjonują dwaj główni administratorzy wód i urządzeń wodnych, tj. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) we Wrocławiu i Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (DZMiUW) we Wrocławiu. Specyfiką władania majątkiem Skarbu Państwa w gospodarce wodnej jest zarządzanie przez jednostki samorządu województwa (DZMiUW) wodami istotnymi dla rolnictwa, wodami pozostałymi oraz większością wałów przeciwpowodziowych, a przez jednostki administracji rządowej (RZGW) wodami o znaczeniu powodziowym.
Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, wykonując zadania marszałka w zakresie praw i obowiązków określonych przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2024r. poz. 1087), realizuje w szczególności utrzymanie wód i urządzeń wodnych.
Zgodnie z art. 90 ust.1 pkt 7a ustawy Prawo wodne do zadań prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej należy w szczególności programowanie, planowanie i nadzorowanie realizacji zadań związanych z utrzymywaniem wód lub urządzeń wodnych oraz inwestycji w gospodarce wodnej.
Urządzenia wodne, w tym wały przeciwpowodziowe, objęte są obowiązkiem przeprowadzenia badań i pomiarów pozwalających opracować ocenę ich stanu technicznego oraz stanu bezpieczeństwa. Dla obiektów zaliczonych na podstawie ustawy Prawo budowlane do I i II klasy badania wykonuje państwowa służba ds. bezpieczeństwa budowli piętrzących (ośrodki technicznej kontroli zapór), zgodnie z art. 64 ustawy Prawo wodne.
Zgodnie z art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725), obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane kontroli przez właściciela lub zarządcę.
Ochronę przed powodzią prowadzi się z uwzględnieniem map zagrożenia powodziowego, map ryzyka powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Według art. 88c ustawy Prawo wodne prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje wstępną ocenę ryzyka powodziowego, mapy ryzyka i zagrożenia powodziowego, na podstawie których sporządzane są plany zarządzania ryzykiem powodziowym dorzeczy. Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej przygotowują plany zarządzania ryzykiem powodziowym w regionach wodnych a minister właściwy do spraw gospodarki morskiej przygotowuje plany zarządzania ryzykiem powodziowym od strony morza i przekazuje je prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina zobowiązana jest do ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, z czego się wywiązuje.
Dodatkowo informuję, iż Urząd Miejski w Leśnej nie posiada informacji na temat budżetu oraz planowanych inwestycji na terenie powiatu lubańskiego, w tym Gminie Leśna przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu.
- Załączniki do pobrania: